Lisätty 02. syyskuuta 2016

ELO on kaikille! Lehtijuttu Luoteislapista 1.9.2016 aluetyöntekijä Hanna Pikkaraisesta

Elo-yhdistys palkkasi kolarilaisen Hanna Pikkaraisen Länsi-Lapin aluetyöntekijäksi. Uuden työntekijän kalenteri on täyttynyt vilkkaasti.
Mikä Erityislasten omaiset Elo ry oikein on?
– Järjestö on Erityislasten omaiset Elo. Erityislapset tarkoittaa erityisen rakkaita lapsia, joiden kanssa eläminen voi tuoda arkeen haasteita. Me toimitaan diagnoosi- ja kuntarajojen yli matalan kynnyksen periaatteella. On perheellä mikä tahansa haaste arjessa, vaikka paljon lapsia, lapsi on ujo tai ei syö, lasta vaikka kiusataan, mihin tahansa kokee, että haluaa vertaistukea. Me ollaan vahvasti toiminnallinen järjestö, ja vertaistukijärjestö.
Elon toimintaan ei siis tarvita mitään diagnoosia?
– Ei, eikä me kysellä niiden perään. Meän tapahtumat on avoimia kaikille. Mulla on vastuualueena Kolari, Muonio ja Enontekiö. Kittilä ei ole mun vastuualueella tällä hetkellä, mutta sielläkin on toimintaa.
– Tosi moni vanhempi on sanonut, että ei koe olevansa meidän kohderyhmää, ja sitä me yritetään nyt muuttaa. Toiveita otetaan vastaan. On tosi tärkeää, että ne jutut lähtee alueen vanhempien tarpeesta. Mulle voi vaikka soittaa työnumeroon 044-0978080 ja olla reilusti yhteyksissä.
Miten työsi on alkanut?
– Nyt mie olen tässä kaksi viikkoa verkostoitunut ja suunnitellut syksyn tapaamiset, päättänyt päivät, hommannut tilat ja mahdolliset asiantuntijat. Meillä on esimerkiksi tulossa ADHD- ja Asperger-tietoisuuspäivä yhdessä ADHD-liiton ja kokemuskouluttajien kanssa.
Mitkä ovat nyt ensimmäiset tapahtumat, joihin pääsee mukaan?
– Kolarissa lähdetään Ylläkselle vaellukselle 10. syyskuuta. Se on vanhemmille, ja se on just sen takia vanhemmille, että ehtisin vähän jututtaa, mitä toivetta ja haavetta heillä on toiminnasta. 24. lokakuuta lauantaina on perheille soveltava sirkustyöpaja ja kahvistelua. Muoniossa aloitetaan 12. syyskuuta toiminnanohjauskuvatyöpajalla yhdessä Kolpeneneen kuntoutusohjaaja Elina Ruokasen kanssa. Työpajassa harjoitellaan tekemään toiminnanohjauskuvia, niitä mitä päiväkodissakin käytetään. Se on tarkoitettu myös Kolarin ja Kittilän perheille. Seuraavan kerran Muoniossa tavataan soveltavan sirkuksen työpajan merkeissä. Enontekiöllä aloitetaan soveltavan sirkuksen työpajalla 13. syyskuuta. Kittilässä työpaja on 21. marraskuuta.
– Kuntien toiminnat on selvästi profiloituneet. Enontekiöllä halutaan vanhemmille omaa toimintaa, ja Muoniossa taas koko perheelle. Kolarissa ei ole vielä ollut oikein toiveita. Me ollaan mietitty miksi, ja korostetaan nyt sitä vertaistukea. Elo-tapahtumissa on keskustelua aiheista, mutta luottamuksella. Elo-tapaamisten asiat pysyy tapaamisissa.
– Tavoitteena on vähitellen saada harrastustoimintaa Elo-perheille, ja tietysti saada myös vapaaehtoisia matkaan. Esimerkiksi Elo-mummot olisi hyvä idea. Sitten meillä on kuntakummit, jotka viestii meille työntekijöille toiveista ja alueiden toiminnasta.

Maija Muhonen